sobota, 22 stycznia 2011

Słono-słodkie ciasto maślankowe


Czekałam z niecierpliwością na weekend bo kojarzy mi się on z pieczeniem i osiąganiem wewnętrznej harmonii w kuchni :). Wczoraj po głowie chodziły mi kannelbullar, ale postanowiłam zrobić je innym raz bo przepis już znany i wypróbowany, a chciałam czegoś nowego. Wymyśliłam: będzie szwedzko, ale nie z cynamonem! W trakcie poszukiwań trafiłam na stronę www.101cookbooks.com i tam znalazłam przepis na Salt-kissed buttermilk cake. Pognałam do kuchni, ale niestety nie miałam maślanki, pieczenie odłożyłam zatem na sobotnie popołudnie uznając, że ciasto będzie w sam raz na wieczór z psiapsiółą wracającą po tygodniowym wygnaniu na ziemię chrzanowską. Dzisiaj kupiłam maślankę, znalezłam przeliczniki ichniejszych "cups" na nasze polskie gramy i zabrałam się do pieczenia. Efekt mnie zaskoczył. Ciasto jest... inne - trochę chlebowe w konsystencji a w smaku... miękkie i maślankowe :) nie zostanie chyba moim faworytem, ale jest smaczne. Nie jest zbyt słodkie, maliny komponują się absolutnie fantastycznie. Polecam - robi się i piecze - ekspresowo :)

Składniki:
325 g mąki pełnoziarnistej (dałam jakieś 250g pełnoziarnistej i 75g zwykłej)
1 łyżeczka proszku do pieczenia
100 g cukru (powinien być brązowy, ale ja dałam biały, bo tylko taki posiadałam ;) )
1/2 łyżeczki soli
2 jajka
1 szklanka maślanki (dałam truskawkową)
skórka z dwóch cytryn
szklanka owoców (w moim przypadku maliny, komponują się idealnie)

Przepis:
Nastawiamy piekarnik na 200 stopni. 

W dużej misce wymieszałam mąkę, proszek do pieczenia, cukier i sól.

W mniejszej misce wymieszałam jajka i maślankę, dodałam wystudzone rozpuszczone masło i skórkę z cytryny.

Wlewamy płynne do suchego i mieszamy tylko do momentu połączenia się składników. Wlewamy do foremki.

Foremka - jak na tartę/quiche, o średnicy 28cm. Ważne jest, żeby docisnąć ciasto do brzegów foremki. Wciskamy w ciasto maliny, a następnie posypujemy łyżeczką grubego cukru i łyżeczką gruboziarnistej soli. Pieczemy na środkowej półce w piekarniku 20 do 25 minut, do momentu, gdy brzegi będą lekko złote, a wykałaczka wbita w środek ciasta będzie sucha po wyciągnięciu.

Smacznego!

3 komentarze: