wtorek, 18 grudnia 2012

Ciasto ucierane i cynamonowa skorupka

Po wizycie u Dziadka i Babci na wsi w kuchni stoi koszyk wypełniony jabłkami. Kiedyś trzeba je zużyć. Perspektywa gości w domu była wystarczającym powodem, choć pewnie nawet gdybyśmy byli sami w domu ciasto zniknęłoby równie szybko.


Jest ekstremalnie proste w wykonaniu i ekstremalnie pyszne w smaku. Zwykłe, ucierane, z jabłkami i cynamonem. Jest więc zimowo, ale niezbyt ciężko. Przepis trafił na mnie podczas przeglądania bloga White Plate. Nie mogłam nie spróbować, ale pozbyłam się z niego orzechów włoskich, za którymi nie przepadam.
Nie obyło się oczywiście bez drobnych komplikacji. Tuż przed wsadzeniem go do piekarnika, po ułożeniu jabłek w idealny wzorek przypomniałam sobie, że nie dodałam proszku do pieczenia. Przed oczami zrobiło mi się czarno. Przecież nie wyrośnie! Cóż było robić, konstrukcja została zniszczona, proszek dodany i wymieszany, przez co jabłka fruwały po placku tu i tam. Potem nie mogłam znaleźć cynamonu i już prawie przekonałam Wojtka, żeby poszedł do sklepu, ale potem przypomniałam sobie, że przecież robiłam ryż z cynamonem, więc musi być gdzieś w domu. Leżał zaraz obok blaszki. W końcu udało się wsadzić ciasto do piekarnika. Już po kilku minutach aromat cynamonu rozchodzący się po domu wynagrodził wszystkie stresy. Kolejną nagrodą były uśmiechnięte twarze jedzących ciacho. To największa przyjemność widzieć, że chwile spędzone w kuchni zamieniają się w autentyczną przyjemność jedzenia. Mogłabym nie wychodzić z kuchni dzięki tym uśmiechom i dobrym słowom.

Ciasto z jabłkami i cynamonową skorupką

Składniki:
4 duże jabłka, obrane, wypestkowane i pokrojone w cienkie plasterki
120g masła
150g cukru (plus 2 łyżki wymieszane z 3 łyżeczkami cynamonu do posypania)
4 jajka
120ml mleka
220g mąki
1,5 łyżeczki proszku do pieczenia.


Wykonanie:
Piekarnik nagrzewam do 150 stopni.
Tortownicę o średnicy 23cm smaruję masłem i wykładam papierem do pieczenia - inaczej ciasto przywrze, bo jest wyjątkowo wilgotne.
Rozpuszczam masło na małym ogniu.
Jajka ubijam z cukrem na puszystą masę, powoli dolewam mleko i masło.
Do masy dodaję mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia (jak już wspomniałam wyżej można to zrobić na końcu, choć niestety to rozwiązanie niszczy kompozycję stworzoną z jabłek)
Masę wlać do formy, ułożyć jabłka, posypać cynamonem wymieszanym z cukrem.

Piec 45-60 minut (do suchego patyczka)

Nie wyciągać z foremki dopóki całkiem nie ostygnie!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz